آکنه

آکنه در اثر واکنش به استرس، رژیم غذایی نامناسب، تغییرات هورمونی، آلودگی، افزایش انگل دمودکس روی پوست یا رشد و تکثیر باکتری ها ایجاد می شود. جوش و آکنه در حدود ۸۵% افرد ۱۲ تا ۲۴ ساله در آمریکا مشاهده می شود. سالانه حدود ۵۰ میلیون نفر به جوش های حاد پوستی مبتلا می شوند (۵% افراد بین ۴۰ تا ۴۹ ساله).

درمان جوش و آکنه با عسل مانوکا

یکی از راه های کمک به بهبود و درمان آکنه استفاده از عسل مانوکا است. عسل مانوکا به دلیل بهره مندی از خواص فراوان همچون ضد التهاب، آنتی باکتریال، مرطوب کننده و ضد قارچ بودن قرمزی و آلودگی ناشی از جوش و چربی غدد سباسه پوست را به خوبی کنترل می کند. عسل مانوکا اسیدیته پایین و سازگار با پوست داشته، دارای قند طبیعی، انواع آمینو اسیدها، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات ضد باکتری است. می توان از عسل مانوکا به عنوان یکی از اجزای روتین مراقبت از پوست روزانه استفاده نمود.

 اثرات عسل بر جوش و آکنه

عسل ظاهر پوست را با افزایش رطوبت، آبرسانی و پاکسازی درخشان تر می سازد. اسیدیته سازگار عسل مانوکا با پوست منجر به کاهش التهاب آن شده و به دلیل وجود انواع ترکیبات آنتی اکسیدان لایه برداری و روشن کنندگی خفیفی ایجاد می کند. خاصیت لایه برداری و دبریدمان عسل تمامی روزنه های پوست را از چربی و آلودگی می زداید.

 خواص ضد جوش عسل مانوکا

طبق پژوهش ها اثبات شده است که عسل حاوی هیدروژن پراکسید و ترکیبات میکروب کشی نظیر متیل گلیکوزال است. این ترکیبات اثرات ضد باکتری و ضد قارچ وسیعی دارند. بنابراین تکثیر ارگانیسم های مولد جوش و آکنه را کاهش داده و باکتری های موجود در روزنه ها را از بین می برند. مقدار زیاد قند موجود در عسل خاصیت نرم کننده و مرطوب کننده به آن بخشیده است. به دلیل تاثیر ضد التهابی قوی عسل مانوکا در کاهش درد و مشکلات ناشی از پسوریازیس و دندروف تاثیر به سزایی دارد.

 نحوه استفاده از عسل مانوکا برای درمان آکنه

به شکل های مختلف می توان از عسل جهت کاهش علائم و توقف آکنه بهره برد.

 عسل به عنوان یک پاک کننده طبیعی

مقدار کمی عسل را با حرارت غیر مستقیم گرم کنید. آن را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید. پس از چند دقیقه صورت خود را با آب گرم شستشو دهید.

 ماسک صورت با عسل مانوکا

ماسک عسل را با مخلوط نمودن کمی عسل، پودر جو دوسر و آب لیموی تازه درست کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. استفاده از عسل به تنهایی و برای ۳۰ دقیقه و به عنوان ماسک عسل نیز بسیار موثر است.

 درمان جوش چرکی با عسل

برای کاهش التهاب جوش هایی که هنوز نرسیده اند مقدار کمی عسل روی آن ها قرار دهید. قند فراوان عسل موجب تخلیه سریعتر جوش چرکی و کاهش درد و التهاب ناشی از آن می گردد.

 استفاده از کرم عسل، پماد عسل و ژل عسل برای درمان جوش و آکنه

استفاده از عسل طبیعی اگرچه بسیار مفید بوده و درمانی طبیعی است اما ریسک هایی نیز دارد. حساسیت به عسل، آلودگی های موجود در عسل که حین تولید یا استخراج آن ایجاد شده اند از جمله این مشکلات هستند. بهترین شکل استفاده از عسل مانوکا به صورت کرم ها و ژل های تولید شده حاوی عسل است. عسل استفاده شده در این محصولات از ابتدا تا انتهای تولید و استخراج تحت شرایط بهداشتی بوده است. آزمایشات کیفی متعدد و بررسی استریل بودن کرم و ژل عسل ریسک استفاده از عسل را از بین می برد. همچنین استفاده از این محصولات آسانتر بوده و مشکل چسبندگی و کثیفی محیط را نیز مرتفع ساخته است. بنابراین می توان با خیالی آسوده از محصولات عسل جهت دریافت بهترین نتیجه در درمان جوش و آکنه بهره برد. 

محصولات عسل مدی هانی را مشاهده کنید